maanantai 19. tammikuuta 2015

Opinnäytetyö

Tässä opinnäytetyössä minut on tarkoitus kertoa henkilöauton korirakenteista, liitosmenetelmistä ja turvallisuudesta.

Kori

Henkilöautoissa käytetään nykyään paljon eri materiaaleja ja liitosmenetelmiä. 
Muovia käytetään yleensä puskureissa takaamassa jalankulkijoiden turvallisuuden törmäyksen sattuessa. Perus metallia käytetään ainakin lattiassa ja takapyörienkoteloissa.
Alumiinia käytetään etu/takapuskuri palkeissa ja myös etulokasuojat ovat yleensä alumiinia.
Suurlujuusterästä käytetään yleensä ajoneuvon kyljissä.  
Tässä autossa käytetään myös magnesiumia, joka on minun mielestäni harvinaista autossa. Tässä autossa käytetään suurlujuusterästä väin a - b - ja c pilareissa ja helmassa.

Liitostekniikoita on mm. Hitsaaminen, niittaus ja ruuvaus
Alumiinikorisessa autossa käytetään paljon niittausta koska alumiinin hitsaus on vaikeampaa.
Liimaus on helppo, mutta kallis tapa liittä eri komponentit toisiinsa ja sitten on ruuvaus jota käytetään enimäkseen ei kantavien rakenteiden liittämisessä.      


           Pistehitsaus
    • Pistehitsaus on nykyisin erittäin yleinen liitosta
    • Etuna helppous, siisteys ja hyvä kestävyys
    • Korjaustilanteessa tulee huomioida että ovatko pistehitsaukset edelleen kestäviä
  • Tulppahitsaus
    • Tulppahitsauksella tarkoitetaan hitsaustapaa jossa päällimmäiseen peltiin porataan reikä (tyypillisesti autopelleissä n. 6-8mm) ja pellit liitetään yhteen hitsaamalla reikä umpeen
    • Hitsauksessa kannattaa käyttää suurta virtaa jotta hitsi sulaa kunnolla "syvälle"
  • Laserhitsaus
    • Laserhitsaus on autotehtaalla tehty sauma
    • Lasersauma on kova ja sen avaaminen on työlästä. Lasersauman avaamiseen on tehty erikoistyökaluja
  • Niittaus
    • Pääasiassa kahta eri tyyppiä
      • Pop-niitin tapainen, mutta paljon isompi teräksestä valmistettu. Vetovoima 20 000N paikkeilla
        • Niittejä useita erilaisia ja niitatessa tärkeä käyttää juuri oikeita/ oikean pituisia niittejä
      • Stanssiniitti (Niittaamista ilman niittejä)
  • Liimaus
    • Erittäin kestävä liima peltien liittämiseen
    • Peltiliimauksen suorittaminen
      • Valitse autovalmistajan hyväksymä peltiliima
      • Puhdista liimattavat pinnat huolellisesti maalista ja epäpuhtauksista
      • Poraa mahdolliset reiät niiteille
      • Puhdista pinnat vielä puhdistusaineella
      • Levitä liima molempiin kappaleisiin (Tai liiman ohjeen mukaan)
      • Liitä kappaleet yhteen (Yleensä liimauksessa ei ole kauhea kiire)
      • Niittaa
      • Poista ylimääräiset liimat
  • Juottaminen
    • Hitsaamisessa perusaine sulatetaan, juottamisessa perusainetta ei sulateta vaan kappaleet "liimataan" juotosaineella
    • Yleisin juotosaine autoalalla on CuSi lanka
    • Juotostapahtuma juotoskoneella hyvin samanlainen kuin hitsaaminen
    • Sauma on tiiviimpi
    • "Hitsatessa" pelti ei lämpeä yhtä paljon
    • Kestävämpi kuin hitsisauma
    • Ei yhtä herkkä korroosiolle
    • Joissakin tapauksissa korjausohje kieltää hitsaamisen ja vaatii juottamista

Koriliima
•Saumauksen parantamiseksi käytetään koripeltien välillä kahden tyypistä liimaa.
Lisäksi käytetään kumipohjaista hitsauskittiä ja lämpimänä levitettävää hitsauskittiä, kun koripeltien välillä on vain tiivistystarve.
•epoksipohjainen törmäysliima 25m (sininen liima)
•kumipohjainen väsymislujuusliima 15m (tummanharmaa liima)
•kumipohjainen hitsauskitti 16m (beige liima)
•lämpimänä levitettävä hitsauskitti 6m (musta kitti)
•Vaihdettaessa liimattu osa ei levitetä uutta törmäysliimaa. Sen sijaan käytetään enemmän hitsauspisteitä.
•Pistehitsauksen yhteydessä on tärkeä huomata, että hitsauspisteitä ei sijoiteta liian tiheään.
Tämä siksi, että voi syntyä ns. sivuvirtavaikutus, siis että virta kulkee aiemmin tehdyn pisteen eikä juuri hitsattavan pisteen kautta. Tämä antaa
hyvin heikkoja tai täysin olemattomia hitsauksia.


Turvallisuus

Henkilöautossa on kymmeniä turvallisuuslaitteita, jotka parantavat matkustajien turvallisuutta ja myöskin  muun liikenteen turvallisuutta. Airbag suojaa päätä kovilta iskuilta täyttymällä kolarin sattuessa. Sitten on myöskin jalankulkijoiden turvatyynyjä joka täyttyy tuulilasin ja konepellin välistä auton havaitessaan törmäyksen. Sitten on myös sivu- ja yläturvatyynyt jotka suojaavat kylkikolareissa.


Turvavyöt pitävät matkustajan paikallaan kiristymällä ja lukkiutumalla kolarin sattuessa.
Turvavyöt ovat normaaleissa henkilöautoissa kolmipistevöitä ja takana saattaa olla yksi kaksipistevyö.


Myös tuulilasi on yksi turvallisuustekijä, koska tuulilasi koostuu kahdesta lasista jotka ovat liimattu yhteen joten se ei hajoa pieniin osiin eikä synny teräviä reunoja ja nykyään kaikki auton lasit voivat olla kaksikerroslaseja, jotta saadaan matkustamon melu tasoa laskettua.

Myös etupuskuri on osa turvallisuutta etuosa tehdään mahdollisen pehmeistä materiaaleista, jotta jalankulkijoille ei kävisi pahasti.

Ajonvakautusjärjestelmä toimii niin, että se korjaa kuljettajan tekemiä virheitä esimerkiksi perän luisuun lähteminen ja auton heittelehtimen. Järjestelmä on usein kytketty ABS ja luistonestojärjestelmään
Järjestelmä toimii niin, että se vähentää tai katkaisee polttoaineen syötän ja / tai jarruttaa renkaita.

ABS eli lukkiutumattomat jarrut on sähköinen järjestelmä joka säätelee kaikkien pyörien jarrutusvoimaa niin, että pyörät eivät mene lukkoon kovassa jarrutuksessa ja ohjattavuus säilyy myös jarrutusmatka on lyhyempi kuin lukituilla renkailla 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti