sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Volvon korirakenteet


V70 korirakenne lähtee mallista S80 (07-), mutta sitä on osin parannettu ja tietyt osat on suunniteltu täysin uudelleen. Tietyt teräslaadut ja yhdistämis-
tekniikat ovat korissa aivan uusia.
Etuosa Volvon patentoimine keulatörmäysrakenteineen on identtinen mallin S80 (07-) kanssa A-pilarista eteenpäin. Sivuosa kaikkine vahvikkei-
neen on täysin uusi ja takaosassa on vastaavat osat kuin mallissa S80 (07-).
Korin vääntöjäykkyyttä mallissa V70 (08-) on parannettu 15 % verrattuna malliin V70 (-07).
Mahdollisen törmäyksen yhteydessä eri materiaalit toimivat yhdessä voimien vastaanottamisessa ja jakamisessa parhaalla mahdollisella tavalla
törmäysvoimien vaikutusten minimoimiseksi.
Törmäyksessä, jossa auton keula muuttaa muotoaan, antaa poikittain asennettu ja kompakti moottori enemmän tilaa energiaa sitovalle muodon-
muutokselle. Tämä lisää turvallisuutta, koska matkustajiin kohdistuvat pienemmät voimat ja koska vaara tunkeutumisesta matkustamotilaan vähe-
nee.
Konepelti ja etupuskuripalkki ovat alumiinia.




Volvon V70 käytettävät teräkset ovat:
HSS (High Strength Steel) myötöraja 180 - 280 MPa
VHSS (Very High Strength Steel) myötöraja 280 - 380 MPa
EHSS (Extra High Strength Steel) myötöraja 380 - 800 MPa

UHSS (Ultra High Strength Steel), ns. booriteräs, myötöraja yli 800 MP
































Keulaosa
Ns. törmäyskotelo on hydromuovattu, työnnetty sivupalkkiin ja hitsattu MAG-hitsauksella siten, että autoa ei tarvitse asettaa oikaisupenkkiin, jotta
vaihto voidaan tehdä oikealla tavalla.
Törmäyskotelo on mm. tarkoitettu ottamaan voimia vastaan nopeuteen 20 km/h asti.
Törmäyskotelon mittauksen ja vaihdon helpottamiseksi on törmäyskotelon etulevyissä kaksi erillistä mittauspiirrosta.





Sivuosa
Malleissa V70 ja XC70 (08-) otettiinn käyttöön kynnysvahvikkeissa päällystetty booriteräs, jota kutsutaan nimellä UziBor, ja joka kuuluu
UHSS-luokkaan. Teräs on päällystetty alumiinilla hyvän korroosiokestävyyden saamiseksi.
Alumiinikerros tekee vielä tärkeämmäksi puhtaaksihionnan ennen MAG-hitsausta.


Ovet
Ovissa on eri tyyppisiä teräslaatuja, booriterästä alemmassa sivutörmäyspalkissa etuovessa ja EHSS:ää takaovessa.
Ovien ulkopellit on valmistettu
HSS-materiaalista, joka kovenee lämpökäsittelyn ja muodonmuutoksen yhteydessä.
Lämpökäsittely tehdään eri maalikerrosten kovettamiseksi ja muodonmuutoskarkaisu tapahtuu, kun terästä muovataan (kovenee n. 3 %).
Yhteensä teräksen kovuus kasvaa n. 30 % raakapellistä valmiiseen ovipeltiin.
Tämä aiheuttaa sen, että ovipelti lopulta asettuu luokkaan VHSS.

Takaosa
Takapuskuripalkki on valmistettu booriteräksestä ja ruuvattu kiinni takaosaan.
Malleissa V70 ja XC70 (08-) otettiinn käyttöön laserjuotto D-pilarissa. Näin saatiin tasainen saumaus, koska pinta jää näkyviin. Korjattaessa
hitsataan D-pilari pistehitsauksella ja jälkikäsitellään oikean ulkonäön saamiseksi.
On tärkeää, että liitos sijoitetaan korjausohjeiden mukaisesti, jotta MAG-hitsaus juotetulla alueella antaa riittävän vahvan sauman












Koriliima
Saumauksen parantamiseksi käytetään koripeltien välillä kahden tyyppistä liimaa.
Lisäksi käytetään kumipohjaista hitsauskittiä ja lämpimänä levitettävää hitsauskittiä (hotmelt), kun koripeltien välillä on vain tiivistystarve.
epoksipohjainen törmäysliima 25m (sininen liima)
kumipohjainen väsymislujuusliima 15m (tummanharmaa liima)
kumipohjainen hitsauskitti 16m (beige kitti)
lämpimänä levitettävä hitsauskitti 6m (musta kitti)
Vaihdettaessa liimattu osa ei levitetä uutta törmäysliimaa. Sen sijaan käytetään enemmän hitsauspisteitä.
Pistehitsauksen yhteydessä on tärkeä huomata, että hitsauspisteitä ei sijoiteta liian tiheään.
Tämä siksi, että voi syntyä ns. sivuvirtavaikutus, siis että virta kulkee aiemmin tehdyn pisteen eikä juuri hitsattavan pisteen kautta. Tämä antaa
hyvin heikkoja tai täysin olemattomia hitsauksia.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti