.

.

maanantai 19. tammikuuta 2015

Opinnäytetyö

Tässä opinnäytetyössä minut on tarkoitus kertoa henkilöauton korirakenteista, liitosmenetelmistä ja turvallisuudesta.

Kori

Henkilöautoissa käytetään nykyään paljon eri materiaaleja ja liitosmenetelmiä. 
Muovia käytetään yleensä puskureissa takaamassa jalankulkijoiden turvallisuuden törmäyksen sattuessa. Perus metallia käytetään ainakin lattiassa ja takapyörienkoteloissa.
Alumiinia käytetään etu/takapuskuri palkeissa ja myös etulokasuojat ovat yleensä alumiinia.
Suurlujuusterästä käytetään yleensä ajoneuvon kyljissä.  
Tässä autossa käytetään myös magnesiumia, joka on minun mielestäni harvinaista autossa. Tässä autossa käytetään suurlujuusterästä väin a - b - ja c pilareissa ja helmassa.

Liitostekniikoita on mm. Hitsaaminen, niittaus ja ruuvaus
Alumiinikorisessa autossa käytetään paljon niittausta koska alumiinin hitsaus on vaikeampaa.
Liimaus on helppo, mutta kallis tapa liittä eri komponentit toisiinsa ja sitten on ruuvaus jota käytetään enimäkseen ei kantavien rakenteiden liittämisessä.      


           Pistehitsaus
    • Pistehitsaus on nykyisin erittäin yleinen liitosta
    • Etuna helppous, siisteys ja hyvä kestävyys
    • Korjaustilanteessa tulee huomioida että ovatko pistehitsaukset edelleen kestäviä
  • Tulppahitsaus
    • Tulppahitsauksella tarkoitetaan hitsaustapaa jossa päällimmäiseen peltiin porataan reikä (tyypillisesti autopelleissä n. 6-8mm) ja pellit liitetään yhteen hitsaamalla reikä umpeen
    • Hitsauksessa kannattaa käyttää suurta virtaa jotta hitsi sulaa kunnolla "syvälle"
  • Laserhitsaus
    • Laserhitsaus on autotehtaalla tehty sauma
    • Lasersauma on kova ja sen avaaminen on työlästä. Lasersauman avaamiseen on tehty erikoistyökaluja
  • Niittaus
    • Pääasiassa kahta eri tyyppiä
      • Pop-niitin tapainen, mutta paljon isompi teräksestä valmistettu. Vetovoima 20 000N paikkeilla
        • Niittejä useita erilaisia ja niitatessa tärkeä käyttää juuri oikeita/ oikean pituisia niittejä
      • Stanssiniitti (Niittaamista ilman niittejä)
  • Liimaus
    • Erittäin kestävä liima peltien liittämiseen
    • Peltiliimauksen suorittaminen
      • Valitse autovalmistajan hyväksymä peltiliima
      • Puhdista liimattavat pinnat huolellisesti maalista ja epäpuhtauksista
      • Poraa mahdolliset reiät niiteille
      • Puhdista pinnat vielä puhdistusaineella
      • Levitä liima molempiin kappaleisiin (Tai liiman ohjeen mukaan)
      • Liitä kappaleet yhteen (Yleensä liimauksessa ei ole kauhea kiire)
      • Niittaa
      • Poista ylimääräiset liimat
  • Juottaminen
    • Hitsaamisessa perusaine sulatetaan, juottamisessa perusainetta ei sulateta vaan kappaleet "liimataan" juotosaineella
    • Yleisin juotosaine autoalalla on CuSi lanka
    • Juotostapahtuma juotoskoneella hyvin samanlainen kuin hitsaaminen
    • Sauma on tiiviimpi
    • "Hitsatessa" pelti ei lämpeä yhtä paljon
    • Kestävämpi kuin hitsisauma
    • Ei yhtä herkkä korroosiolle
    • Joissakin tapauksissa korjausohje kieltää hitsaamisen ja vaatii juottamista

Koriliima
•Saumauksen parantamiseksi käytetään koripeltien välillä kahden tyypistä liimaa.
Lisäksi käytetään kumipohjaista hitsauskittiä ja lämpimänä levitettävää hitsauskittiä, kun koripeltien välillä on vain tiivistystarve.
•epoksipohjainen törmäysliima 25m (sininen liima)
•kumipohjainen väsymislujuusliima 15m (tummanharmaa liima)
•kumipohjainen hitsauskitti 16m (beige liima)
•lämpimänä levitettävä hitsauskitti 6m (musta kitti)
•Vaihdettaessa liimattu osa ei levitetä uutta törmäysliimaa. Sen sijaan käytetään enemmän hitsauspisteitä.
•Pistehitsauksen yhteydessä on tärkeä huomata, että hitsauspisteitä ei sijoiteta liian tiheään.
Tämä siksi, että voi syntyä ns. sivuvirtavaikutus, siis että virta kulkee aiemmin tehdyn pisteen eikä juuri hitsattavan pisteen kautta. Tämä antaa
hyvin heikkoja tai täysin olemattomia hitsauksia.


Turvallisuus

Henkilöautossa on kymmeniä turvallisuuslaitteita, jotka parantavat matkustajien turvallisuutta ja myöskin  muun liikenteen turvallisuutta. Airbag suojaa päätä kovilta iskuilta täyttymällä kolarin sattuessa. Sitten on myöskin jalankulkijoiden turvatyynyjä joka täyttyy tuulilasin ja konepellin välistä auton havaitessaan törmäyksen. Sitten on myös sivu- ja yläturvatyynyt jotka suojaavat kylkikolareissa.


Turvavyöt pitävät matkustajan paikallaan kiristymällä ja lukkiutumalla kolarin sattuessa.
Turvavyöt ovat normaaleissa henkilöautoissa kolmipistevöitä ja takana saattaa olla yksi kaksipistevyö.


Myös tuulilasi on yksi turvallisuustekijä, koska tuulilasi koostuu kahdesta lasista jotka ovat liimattu yhteen joten se ei hajoa pieniin osiin eikä synny teräviä reunoja ja nykyään kaikki auton lasit voivat olla kaksikerroslaseja, jotta saadaan matkustamon melu tasoa laskettua.

Myös etupuskuri on osa turvallisuutta etuosa tehdään mahdollisen pehmeistä materiaaleista, jotta jalankulkijoille ei kävisi pahasti.

Ajonvakautusjärjestelmä toimii niin, että se korjaa kuljettajan tekemiä virheitä esimerkiksi perän luisuun lähteminen ja auton heittelehtimen. Järjestelmä on usein kytketty ABS ja luistonestojärjestelmään
Järjestelmä toimii niin, että se vähentää tai katkaisee polttoaineen syötän ja / tai jarruttaa renkaita.

ABS eli lukkiutumattomat jarrut on sähköinen järjestelmä joka säätelee kaikkien pyörien jarrutusvoimaa niin, että pyörät eivät mene lukkoon kovassa jarrutuksessa ja ohjattavuus säilyy myös jarrutusmatka on lyhyempi kuin lukituilla renkailla 


sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Volvon korirakenteet


V70 korirakenne lähtee mallista S80 (07-), mutta sitä on osin parannettu ja tietyt osat on suunniteltu täysin uudelleen. Tietyt teräslaadut ja yhdistämis-
tekniikat ovat korissa aivan uusia.
Etuosa Volvon patentoimine keulatörmäysrakenteineen on identtinen mallin S80 (07-) kanssa A-pilarista eteenpäin. Sivuosa kaikkine vahvikkei-
neen on täysin uusi ja takaosassa on vastaavat osat kuin mallissa S80 (07-).
Korin vääntöjäykkyyttä mallissa V70 (08-) on parannettu 15 % verrattuna malliin V70 (-07).
Mahdollisen törmäyksen yhteydessä eri materiaalit toimivat yhdessä voimien vastaanottamisessa ja jakamisessa parhaalla mahdollisella tavalla
törmäysvoimien vaikutusten minimoimiseksi.
Törmäyksessä, jossa auton keula muuttaa muotoaan, antaa poikittain asennettu ja kompakti moottori enemmän tilaa energiaa sitovalle muodon-
muutokselle. Tämä lisää turvallisuutta, koska matkustajiin kohdistuvat pienemmät voimat ja koska vaara tunkeutumisesta matkustamotilaan vähe-
nee.
Konepelti ja etupuskuripalkki ovat alumiinia.




Volvon V70 käytettävät teräkset ovat:
HSS (High Strength Steel) myötöraja 180 - 280 MPa
VHSS (Very High Strength Steel) myötöraja 280 - 380 MPa
EHSS (Extra High Strength Steel) myötöraja 380 - 800 MPa

UHSS (Ultra High Strength Steel), ns. booriteräs, myötöraja yli 800 MP
































Keulaosa
Ns. törmäyskotelo on hydromuovattu, työnnetty sivupalkkiin ja hitsattu MAG-hitsauksella siten, että autoa ei tarvitse asettaa oikaisupenkkiin, jotta
vaihto voidaan tehdä oikealla tavalla.
Törmäyskotelo on mm. tarkoitettu ottamaan voimia vastaan nopeuteen 20 km/h asti.
Törmäyskotelon mittauksen ja vaihdon helpottamiseksi on törmäyskotelon etulevyissä kaksi erillistä mittauspiirrosta.





Sivuosa
Malleissa V70 ja XC70 (08-) otettiinn käyttöön kynnysvahvikkeissa päällystetty booriteräs, jota kutsutaan nimellä UziBor, ja joka kuuluu
UHSS-luokkaan. Teräs on päällystetty alumiinilla hyvän korroosiokestävyyden saamiseksi.
Alumiinikerros tekee vielä tärkeämmäksi puhtaaksihionnan ennen MAG-hitsausta.


Ovet
Ovissa on eri tyyppisiä teräslaatuja, booriterästä alemmassa sivutörmäyspalkissa etuovessa ja EHSS:ää takaovessa.
Ovien ulkopellit on valmistettu
HSS-materiaalista, joka kovenee lämpökäsittelyn ja muodonmuutoksen yhteydessä.
Lämpökäsittely tehdään eri maalikerrosten kovettamiseksi ja muodonmuutoskarkaisu tapahtuu, kun terästä muovataan (kovenee n. 3 %).
Yhteensä teräksen kovuus kasvaa n. 30 % raakapellistä valmiiseen ovipeltiin.
Tämä aiheuttaa sen, että ovipelti lopulta asettuu luokkaan VHSS.

Takaosa
Takapuskuripalkki on valmistettu booriteräksestä ja ruuvattu kiinni takaosaan.
Malleissa V70 ja XC70 (08-) otettiinn käyttöön laserjuotto D-pilarissa. Näin saatiin tasainen saumaus, koska pinta jää näkyviin. Korjattaessa
hitsataan D-pilari pistehitsauksella ja jälkikäsitellään oikean ulkonäön saamiseksi.
On tärkeää, että liitos sijoitetaan korjausohjeiden mukaisesti, jotta MAG-hitsaus juotetulla alueella antaa riittävän vahvan sauman












Koriliima
Saumauksen parantamiseksi käytetään koripeltien välillä kahden tyyppistä liimaa.
Lisäksi käytetään kumipohjaista hitsauskittiä ja lämpimänä levitettävää hitsauskittiä (hotmelt), kun koripeltien välillä on vain tiivistystarve.
epoksipohjainen törmäysliima 25m (sininen liima)
kumipohjainen väsymislujuusliima 15m (tummanharmaa liima)
kumipohjainen hitsauskitti 16m (beige kitti)
lämpimänä levitettävä hitsauskitti 6m (musta kitti)
Vaihdettaessa liimattu osa ei levitetä uutta törmäysliimaa. Sen sijaan käytetään enemmän hitsauspisteitä.
Pistehitsauksen yhteydessä on tärkeä huomata, että hitsauspisteitä ei sijoiteta liian tiheään.
Tämä siksi, että voi syntyä ns. sivuvirtavaikutus, siis että virta kulkee aiemmin tehdyn pisteen eikä juuri hitsattavan pisteen kautta. Tämä antaa
hyvin heikkoja tai täysin olemattomia hitsauksia.





keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Maalauskoulutus

Joo elikkä tänään oli meillä standoxin maalauskoulutus jossa kouluttajat esittelivät uusia tuotteita ja kertoivat vinkkejä hyvän maalauksen lopputulokseen. Itselle hyviä vinkkejä oli esim. maalataan harso eikä odotella kuivumista vaan heti sen jälkeen märäksi kun harso on maalattu ja että maalataan aina "urku auki" eli maalin säätöruuvi aina kokonaan auki. Vinkkejä tuli paljon joista kaikista ei jaksa nyt kirjoittaa. Maalasimme myös harjoitustyöhön pintavärin. Kiitokset standoxin kouluttajille!

maanantai 4. marraskuuta 2013

Naarmuuntuneiden umpioiden kiillotus

Löysin youtubesta videon miten saa naarmuuntuneet umpiot uudenveroisiksi ja ajattelin kertoa siitä blogiin.
---> siinä linkkiä videoon http://www.youtube.com/watch?v=dwlVaEMll00

HIOMINEN

Vaihe 1: Hio koko umpio käyttämällä epäkeskoa pölynpoistolla ja aloita karkeudella P320 ja jatka karkeudella P500 ja käytä välilaippaa. Hio niin kauan, että UV suojakalvo on poissa.

Vaihe 2: Vähennä hiomanaarmuja karkeudella P800 käyttämällä edelleen epäkeskoa pölynpoistolla ja välilaipaa ja (NYT MÄRKÄHIONTA) jatka käyttämällä reijätöntä välilaippaa ja ja karheus 1000 ---> jatka 2000 karheudella.

HUOM! Jos on pieniä naarmuja voi aloittaa suoraan märkähionnasta.

KIILLOTUS

Vaihe 1: Käytä lampaanvillaista kiillotuslaikkaa ja Polarshine A12 tai T10 (Puhdistus lopussa)

Vaihe 2: Siirry käyttämään oranssia kiillotustyynyä ja käytää samaa Polarshineä. Muista puhdistus.

Vaihe 3: Käytä mustaa killotustyynyä ja edelleen samaa polarshineä

Vaihe 4: Pyyhi mikrokuituliinalla 
SUOJAUS
Suihkuta Polarshine Liquid Nano Waxia umpioihin ja pyyhi mikrokuituliinalla.