V70 korirakenne
lähtee mallista S80 (07-), mutta sitä on osin parannettu ja tietyt osat on
suunniteltu täysin uudelleen. Tietyt teräslaadut ja yhdistämis-
tekniikat
ovat korissa aivan uusia.
Etuosa
Volvon
patentoimine keulatörmäysrakenteineen
on
identtinen mallin S80 (07-) kanssa A-pilarista eteenpäin.
Sivuosa kaikkine vahvikkei-
neen
on täysin uusi ja takaosassa on vastaavat osat kuin mallissa S80 (07-).
Korin vääntöjäykkyyttä mallissa V70
(08-) on parannettu 15 % verrattuna malliin V70 (-07).
Mahdollisen törmäyksen yhteydessä
eri materiaalit toimivat yhdessä voimien vastaanottamisessa ja jakamisessa
parhaalla mahdollisella tavalla
törmäysvoimien vaikutusten
minimoimiseksi.
Törmäyksessä, jossa auton keula muuttaa muotoaan, antaa poikittain asennettu ja
kompakti moottori enemmän tilaa energiaa sitovalle muodon-
muutokselle. Tämä lisää
turvallisuutta, koska matkustajiin kohdistuvat pienemmät voimat ja koska vaara
tunkeutumisesta matkustamotilaan vähe-
nee.
Konepelti
ja etupuskuripalkki ovat alumiinia.
Volvon V70 käytettävät teräkset ovat:
•HSS
(High Strength Steel) myötöraja 180 - 280 MPa
•VHSS
(Very High
Strength Steel) myötöraja
280 - 380 MPa
•EHSS
(Extra High Strength Steel) myötöraja 380 - 800 MPa
•UHSS
(Ultra High Strength Steel), ns. booriteräs, myötöraja yli 800 MP
Keulaosa
Ns. törmäyskotelo on hydromuovattu,
työnnetty sivupalkkiin ja hitsattu MAG-hitsauksella siten, että autoa ei
tarvitse asettaa oikaisupenkkiin, jotta
vaihto voidaan tehdä oikealla
tavalla.
Törmäyskotelo on mm. tarkoitettu ottamaan voimia
vastaan nopeuteen 20 km/h asti.
Törmäyskotelon mittauksen ja
vaihdon helpottamiseksi on törmäyskotelon etulevyissä kaksi erillistä
mittauspiirrosta.
Sivuosa
Malleissa V70 ja XC70 (08-)
otettiinn käyttöön kynnysvahvikkeissa päällystetty booriteräs, jota kutsutaan
nimellä UziBor, ja joka kuuluu
UHSS-luokkaan. Teräs on
päällystetty alumiinilla hyvän korroosiokestävyyden saamiseksi.
Alumiinikerros tekee vielä
tärkeämmäksi puhtaaksihionnan ennen MAG-hitsausta.
Ovet
Ovissa
on eri tyyppisiä teräslaatuja, booriterästä alemmassa sivutörmäyspalkissa
etuovessa ja EHSS:ää takaovessa.
Ovien ulkopellit on valmistettu HSS-materiaalista, joka kovenee lämpökäsittelyn ja
muodonmuutoksen yhteydessä.
Lämpökäsittely tehdään eri maalikerrosten kovettamiseksi ja
muodonmuutoskarkaisu tapahtuu, kun terästä muovataan (kovenee n. 3 %).
Yhteensä
teräksen kovuus kasvaa n. 30 % raakapellistä valmiiseen ovipeltiin.
Tämä aiheuttaa sen, että ovipelti lopulta asettuu luokkaan VHSS.
Takaosa
Takapuskuripalkki
on valmistettu booriteräksestä ja ruuvattu kiinni takaosaan.
Malleissa
V70 ja XC70 (08-) otettiinn käyttöön laserjuotto D-pilarissa. Näin saatiin
tasainen saumaus, koska pinta jää näkyviin. Korjattaessa
hitsataan
D-pilari pistehitsauksella ja jälkikäsitellään oikean ulkonäön saamiseksi.
On
tärkeää, että liitos sijoitetaan korjausohjeiden mukaisesti, jotta MAG-hitsaus
juotetulla alueella antaa riittävän vahvan sauman
Koriliima
•Saumauksen parantamiseksi käytetään
koripeltien välillä kahden tyyppistä liimaa.
Lisäksi käytetään kumipohjaista
hitsauskittiä ja lämpimänä levitettävää hitsauskittiä (hotmelt), kun
koripeltien välillä on vain tiivistystarve.
•epoksipohjainen törmäysliima 25m
(sininen liima)
•kumipohjainen väsymislujuusliima
15m (tummanharmaa liima)
•kumipohjainen hitsauskitti 16m
(beige kitti)
•lämpimänä levitettävä hitsauskitti
6m (musta kitti)
•Vaihdettaessa liimattu osa ei
levitetä uutta törmäysliimaa. Sen sijaan käytetään enemmän hitsauspisteitä.
•Pistehitsauksen yhteydessä on
tärkeä huomata, että hitsauspisteitä ei sijoiteta liian tiheään.
Tämä siksi, että voi syntyä ns. sivuvirtavaikutus, siis että virta kulkee
aiemmin tehdyn pisteen eikä juuri hitsattavan pisteen kautta. Tämä antaa
hyvin heikkoja tai täysin
olemattomia hitsauksia.